Wandel mee door de geschiedenis

14 mei 2019 - Trancoso, Portugal

In deze streek is de geschiedenis opvallend aanwezig. Vandaag kwamen we aan in een stadje met een groot kasteel en muren en stadspoorten uit de middeleeuwen (zie foto's). En als u nu denkt dat zo'n sfeervolle plaats volledig verpest is door het toerisme - nee dus. Gisteren liepen we kilometers lang (!) op een mooi geplaveide Romeinse weg. Indrukwekkend wat die jongens presteerden (zie foto's). Vanochtend pauzeerden we op een neolithische begraafplaats bij een opvallend rotsblok (zie foto's) en toen bedachten we het volgende plan: morgen ben ik jarig, en daarom nodig ik alle lezers van dit blog uit om dit te vieren door met ons mee te lopen van Trancoso naar Ponte de Abate. Het weer is prima, max 29 ° en volop zon, de weg gaat omlaag, van 800 naar 600 m, en het is een relatief korte etappe, van nog geen 21 km. In Ponte de Abado gaan we dan met zijn allen een feestje bouwen dat de 1120 inwoners van het dorp nog lang zal heugen. Iedereen kan overnachten bij de Bombeiros - dat kost niks.

1. Anneke Welschen van Alphen:
    14 mei 2019
    Alvast van harte gefeliciteerd met deze bijzondere verjaardag! Lang zal ie leven in de gloria wordt er morgen vast voor je gezongen, maar dan in het Spaans. ( of zijn er nog Romeinen in de buurt?)
  2. José cruijsberg:
    14 mei 2019
    Pracht plan Jan, alleen al dank voor het idee. Maak er een mooie dag van. De zon en de omgeving werken zeer mee zo te zien.
    Natuurlijk heffen we het glas op jou/ jullie en we wensen je toe dat je een heuse verjaardagstaartjeswinkel tegenkomt morgen die hele grote lustgevoelens opwekt!
    Liefs, J+J
  3. Jan van Spellen:
    15 mei 2019
    Jan, van harte gefeliciteerd, Hoe oud ben je nu? Dat je dit allemaal kan.
    Ik wens je een aubade voor je verjaardag met de wijsjes van je sijsjes en koffie met ‘pastéies de nata’ en dan samen met broer Maarten een feestelijke wandeling. Met een feestmutsje 🥳 op ontmoet je vast passanten die je zullen feliciteren.
    Het is zeker een aantrekkelijke uitnodiging, die prachtige landschappen met historisch stadjes, die zomerse temperatuur en stralende zon, omdat je jarig bent.
    Maar wel 2000 km van hier ......
    Geniet met veel plezier van een goede tweede helft. 🥂Op jullie gezondheid🍻.
    Wat wordt het feestmaal vanavond?
    Ik vond het leuk iets over jullie ‘eetgedrag’ te lezen.
    NB. Knap hoe je ons deelgenoot maakt met je vlot geschreven reislog en prachtige plaatjes.
  4. Glynn:
    15 mei 2019
    Wie is dat man in een foto met een rots op zijn hoofd?
    Gefeliciteerd Jan (en ook aan Maarten met zijn broer’s verjaardag).
  5. Saskia:
    In de gloria! Hiep hiep!
  6. Jac Gadellaa:
    15 mei 2019
    Jan, van harte; dit is weer eens anders je verjaardag vieren.
    Omdat wij daar een borrel op drinken wandelen we maar niet met jullie mee, alleen in gedachten!
    Angèle en Jac Gadellaa
  7. Fons:
    15 mei 2019
    Proficiat voor de trotse bedwinger van de Algarva, Alentejo en Beiras! Je hebt ook al weer een nieuw priemgetal aan je palmares toegevoegd. Wij lopen nu in de richting van Trancoso en we hopen, dat we jullie bijtijds kunnen inhalen vóór Ponte de Abate.
  8. Quinten:
    Van harte!
    Wij gaan even regelen dat er vandaag dansmariekes en een fanfare langs de weg staan :-)
    De onderhandelingen met het management van André Rieu lopen nog, maar zeg nooit nooit...
  9. Joke Hommes:
    15 mei 2019
    Alvast hartelijk gefeliciteerd allebei met Jan’s verjaardag.
    Dank voor je leuke verhalen en foto’s. sterkte met de botten, spieren en voeten. Vanavond een extra glaasje!!
  10. Eppo:
    15 mei 2019
    Hartelijk gefeliciteerd Jan. Vanavond feest, eventueel met je vrienden bij de bombeiros. Dank voor de leuke verslagen en mooie foto's. Ben erg jaloers.
  11. Mieke:
    15 mei 2019
    Gefeliciteerd Jan! We konden niet achterhalen waar het dorpje precies is, dus we komen helaas niet.
  12. Anna:
    15 mei 2019
    Een dikke proficiat Jan met je verjaardag! Zet de boel vanavond maar lekker op stelten bij de bombieras! Prachtige foto’s van mooie streken! We krijgen er Reisefieber van😉🥂lieve groeten uit Bladel
  13. Claartje Schellekens:
    15 mei 2019
    Ha die Pa! Nogmaals gefeliciteerd! Ik heb héél erg mijn best gedaan voor je verjaardag! Maandag zijn Quinten en ik speciaal samen feestkleding gaan kopen en die heb ik uiteraard vandaag aan gedaan. Gisteravond heb ik geprobeerd om direct na het werk bij boekhandel Jimmink weg te gaan om op tijd in Trancoso te zijn, maar ik moest thee blijven drinken en toen was het te laat. Vanmiddag heb ik met heel veel tegenzin een gebakje van de Turkse bakker met tahin gegeten, alleen omdat jij dat zo lekker vindt. Vanavond heb ik een uur(!) stilgezeten in de bosjes om speciaal voor jouw verjaardag een ijsvogel te zien, maar ook dat is niet gelukt. Kortom, je verjaardag was afzien, maar ik had het graag voor je over!