Aardige mensen

19 mei 2019 - Lamego, Portugal

Gaat allen logeren in Casal de Viúval in Queimada, bij Zulmira en Miguel! Zij zijn de meest gastvrije mensen van Portugal. Ze kunnen geweldig koken en halen alles uit de kast om het je naar de zin te maken. En ze vonden het jammer dat wij moesten vertrekken. We vonden hun gasthuis via Google Maps. We gingen buiten het boekje omdat we onzeker waren over het avondmaal in het dorpje waar we geacht werden te overnachten. En we hadden al eerder eetproblemen gehad!

We hebben drie dagen in wat kouder weer gelopen, maar het deerde ons niet en vandaag is het alweer warmer en lekker zonnig.

Het landschap is inmiddels sterk veranderd. In dit gebied zijn veel wijngaarden. Elk stukje grond wordt benut en waar de hellingen steil zijn heeft men terrassen aangelegd. Mooi om te zien. Naast wijnstokken zie je hier olijfbomen, en kersen- en soms ook amandelbomen. Veel variatie dus. Maar niet in de bermen. Die worden overal dood gespoten, net als de grond tussen de wijnstokken en de fruitbomen. Geen bloempje te zien. Heel treurig. Maar de hellingen die te steil zijn of rotsachtig staan nog steeds vol met gele ganzenbloem, slangenkruid, stijve ogentroost, serradelle, kaasjeskruid, knopherik, vlinderlavendel, havikskruid, lange ereprijs, tripmadam, kale jonker, knikkende distel enzovoorts. Gisteren zagen we zelfs een orchidee: de mannetjesorchis. En in de lucht een slechtvalk.

We zagen nog meer mooie dingen, zoals een springschans (zie foto) en een mooi oud kerkje waar een louter Portugees sprekende dame zich op ons stortte om uitleg te geven. Het pronkstuk in de kerk was een grafkist van een bisschop.

De tocht voerde ons ook langs een stuwmeer en een dam. Zulke zaken geven aanleiding tot vragen en bespiegelingen, bijvoorbeeld over de pulsvisserij en launische Forellen, en over het dammen en de denksport in Portugal.

Onze tocht van gisteren eindigde in Lamego, een aardige stad met een middeleeuwse kathedraal en een kerk uit later tijden. Zie foto's. 's Avonds reden er veel toeterende auto's rond met fans van Benfica dat landskampioen geworden was. Vreemd. Lamego ligt heel ver van Lissabon; in Deurne gaan de mensen toch ook niet de straat op als Ajax kampioen wordt? De Portugese TV wakkert het voetbalfanatisme aan. Wij zaten te eten en zagen urenlang beelden van huggende en hossende voetballers. Het was nog erger dan het songfestival en het ging maar door ..

Vanochtend reed een karavaan oude Mini's de stad binnen. En in een dorpje waar we vanochtend doorheen liepen, kwam er veel volk in zondagse kleren uit de kerk, oud en jong, kinderen...Juist: vanwege de eerste communie. Toen we door de velden liepen kregen we van een vrouw zomaar spontaan een pond kersen mee. Zie foto. Ze zijn echt aardig, die Portugezen!

1. Glynn:
    20 mei 2019
    Er is NIETS erger dan het Songfestival. Ook als Nederland heeft gewonnen!!!
  2. Daatje Tielens:
    20 mei 2019
    Het blijft fantastisch leuk om jullie te volgen. De foto's zijn erg mooi.
  3. Jan van Spellen:
    21 mei 2019
    Wat een heerlijke spitsvondige bespiegelingen. Knap hoor. En weer mooie plaatjes.
    N.B. Zelfs met kersenversiering heeft M. toch nog veel weg van Frans Timmermans kandidaat voor het Eurofestival overmorgen. En de stemmen uit Portugal ......