Hoogopgeleide wijnranken en andere zaken

24 mei 2019 - Salto, Portugal

Inmiddels zijn we de Douro overgestoken, een van Portugals grote rivieren. De dag daarop liepen we door een gebied dat volledig op de schop genomen is voor de wijnbouw. Op elke helling zijn terrassen aangelegd. Zie foto. Wij hadden helaas geen tijd om een terrasje te pikken, want we moesten verder. We wisten dat we over het tracé van een spoorlijn gingen lopen en we wilden profiteren van het dalurentarief. Dat lukte. De navigatie viel mee, want er waren kruistekens. Zie foto. Na vele kilometers liep het spoor dood in Vila Real en daar bleven we toen maar.

Vandaag gingen we een bergrug over, net als drie dagen geleden. Beide keren moesten we 700 m. stijgen. Op de eerste bergrug passeerden we een norse Portugese herder met twee valse honden die een uitval deden naar mijn kuiten. Ik kon daar gelukkig letterlijk een stok voor steken.

Het blijft oppassen met navigeren, voor je het weet loop je verkeerd. Mijn leidraad is en blijft de telefoon, die halverwege de miďdag moet draaien op de powerbank, omdat de eigen accu dan leeg is.

Maar eergisteren bleek de etappe niet in mijn telefoon te staan. Paniek! Dan maar lopen volgens de beschrijving in het boekje. Tijdrovend en riskant, en zo kon het gebeuren dat we bijna in Ermelo belandden. Zie foto. Maar alles kwam goed en we leven nog. We liepen lange tijd over een smal muurtje langs een klein bevloeiingskanaal met aan de andere kant een ravijn waarin een woest kolkende rivier stroomde. Heel idyllisch, maar best eng. Eén misstap en je bent er geweest. Op sommige plaatsen was het muurtje ingezakt en daar moesten we uiterst voorzichtig zijn.

Deze tocht is sowieso alleen geschikt voor geoefende wandelaars die ervaring hebben met het lopen in bergachtig terrein. Op een asfaltweg is het nog wel te doen, maar op onverharde paden moet je heel goed uitkijken waar je je voeten neerzet. De wandelpaden worden niet onderhouden. Vaak zijn ze erg ongelijk door geulen die door regen worden ingesleten. En je hebt voortdurend te maken met losse keien, klein en groot, waarop je heel gauw wegglijdt. En dan zijn er nog de dennenbossen. Net zo erg als eucalyptus. Dennen laten van alles op de grond vallen: stukjes schors, naalden, takken en takjes, dennenappels, en over al die dingen kun je uitglijden, vooral bij het dalen. Wij verkeren hier voortdurend op een hellend vlak, dus het is altijd oppassen!

In dit gebied zijn de dalen vrij dicht bevolkt. De stadjes en dorpjes liggen dicht bij elkaar. Er wordt aan wijnbouw gedaan, maar je ziet ook akkers en weilanden, geen van alle echt groot. Af en toe passeren we een oud kerkje. Wijnstokken worden soms heel hoog opgeleid. Gesnoeide platanen zijn de ankerpunten voor de leidraden. Soms zijn de draden over de weg heen gespannen. Zie foto. In de dalen stromen heldere beken waarvan het water ingenieus wordt afgetapt om akkers en weilanden te bevloeien. Overal hoor je water stromen door oude kanaaltjes die prachtig zijn ingebed in het landschap.

Op de berghellingen staan dennenbossen. Soms zie je zakken aan de bomen hangen waarin hars wordt opgevangen die uit een geschild deel van de stam stroomt. Boven een bepaalde hoogte staan geen bomen meer. Daar zie je gele en witte brem, witte struikhei en paarse hei. Vanaf de (vlakke en brede) top van de bergen kun je heel ver kijken. Dan lijkt het land onbewoond te zijn omdat je over de dalen heen kijkt.

Vanmiddag kwamen we in een hooggelegen bergdorp, in the middle of nowhere zeg maar, bij toeval terecht in een restaurant waar we heerlijk gegeten hebben. We betaalden 18 euro voor bier, soep, hoofdgerecht, salade, toetje, koffie, een karaf rode wijn, en een likeurtje - voor twee personen. We geven het adres graag door. Gisteren dronken we ergens een biertje en de vrouw die ons bediende had zo veel ontzag  voor onze onderneming dat we niet mochten betalen. Zo blijven de kosten beheersbaar!

Op weg naar ons onderkomen van vandaag zagen wij runderen met enorme horens. Zie foto.

Hartstikke leuk land, Portugal.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Saskia:
    25 mei 2019
    Love your stories from another planet! Overigens: wat doet Maarten als jij zo noest aan het schrijven bent?
  2. Jan Schellekens:
    25 mei 2019
    Antwoord van Maarten: mijn wonden likken en blaren prikken. En daarna kijkt hij kritisch naar mijn tekst
  3. José cruijsberg:
    27 mei 2019
    Neven, we zien steeds uit naar jullie verhalen en worden verliefd op de landschappen.
    Jullie zijn goede ambassadeurs voor Portugal. Zouden zo deze route willen gaan, maar dan wel op 4 wielen en natuurlijk is jullie antwoord dan dat je de prachtigste routes op die manier mist... Veel groeten, ook van Jochen
    (terzijde: neef Kim bracht samen met Helle afgelopen maandag liefst 30 kilo jazz tapes en klassiek + een erg goede cassetterecorder/ nog indrukwekkender bijna is de boekhouding hiervan in 5 mappen met Henning's perfectionistische ordening en in de hele lay-out daarvan zie je de drukker terug/ Kippenvel toen alles het nog bleek te doen en Ben Webster hier door het huis schalde/ en zij zijn heel blij dat deze bijzondere verzameling een goede bestemming vond)
  4. Ruth en Hans de Jong:
    27 mei 2019
    Jan, merken jullie iets van die enorme bosbranden die in dat deel van Portugal hebben gewoed in achterliggende jaren? Er moet toch op meerdere plaatsen een enorme kaalslag hebben plaatsgevonden!
  5. Anneke Welschen van Alphen:
    28 mei 2019
    Wat een heerlijke verhalen om te lezen. Soms doe ik dat hardop om Tommes te laten meegenieten.
    Prachtige foto's ook. Die hoog opgeleide wijnranken zijn heel bijzonder zeg! Net als die twee hoog opgeleide wandelaars!
  6. Surendra:
    30 mei 2019
    Hallo Jan,
    elke keer denk ik..oh ja..ik wil Jans blog nog lezen. Nu vandaag was het zover: op hemelvaartsdag word ik meegevoerd in je hemelse verhalen. Een weg die zowel helse pijn als hemelse verlichting laat zien. Alle verleidingen en ontberingen ten spijt blijft daar de rode draad van doorzettingsvermogen, moed en the enjoyment of the peaks and valleys!...en ook de foto's niet te vergeten:) Foto's die ons zicht geven op hemelse taferelen, engelen onderweg, godenzonen die het nectar drinken en de hemelse vruchten plukken tussen het lopen door. Heel erg leuk om te lezen en te volgen! Dank. Ik heb de weg naar je blog nu gevonden en ik zal de vaart erin houden om je te volgen en een glimp van de Portugese hemel mee te krijgen via je verhalen en foto's!
  7. R.Pacilly:
    30 mei 2019
    Wat een geweldige onderneming van jullie beiden.Jullie hebben een andere route,dat hoorde ik van Lea en dat maak ik ook uit jullie verhalen en foto's op.Prachtig.Verder succes en geniet van de natuur,maar dat doen jullie wel.Reinee