We hebben het gehaald!

6 juni 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

1 juni. Vandaag hebben we de eerste andere pelgrims ontmoet. Twee jonge Duitse vrouwen die een kort deel van de Camino lopen omdat ze hun kleine kinderen niet te lang alleen kunnen laten. De route is makkeijk te volgen: overal staan gele pijlen. Heel prettig om niet steeds op de telefoon te hoeven kijken. Op weg naar Cea passeerden we bar Cesar waar we in 2016 een aangenaam uurtje doorbrachten. Cesar kwam als vrachtwagenchauffeur vaak in Nederland en Duitsland. Hij is een gulle, warme man die je wijn en brood met kaas aanbiedt zonder er iets voor te vragen. Je kunt wat geld in een pot stoppen als je dat wilt. Daarna zijn we in een zinderende hitte (het werd die dag 35°) doorgelopen naar Cea waar we een ongeïnteresseerde herbergvader uit zijn slaap haalden. In de herberg ontmoetten we nog twee jonge Duitse vrouwen. We zijn met zijn allen neergestreken op een terras en kregen ook nog gezelschap van een ouder Duits echtpaar. Zo onstond er weer wat evenwicht in de leeftijdsopbouw. Die Duitsers hebben de naam zeer gedisciplineerd te zijn. Nou dat is dus niet zo. Zij gaan véél vrijer met de regels om. Zo hebben ze zich met een taxi omhoog laten brengen om een lange steile helling te ontlopen, een klim van 270 meter die wij op eigen kracht volbrachten, terwijl de temperatuur opliep. 's Avonds hebben we met de hele groep gezellig samen gegeten. Je moet daarbij wel de tijd in de gaten houden, want in een albergue moet je om 22 uur binnen zijn en om 22.30 uur gaat het licht uit.

2 juni. Alle Duitsers gingen niet verder dan Castro Dozon, waar een albergue is. Een wandeling van 14 km. Wij wilden verder komen en eindigden na 32 km. in Lalin, in een luxe herberg waar we de enige gasten waren. We konden kiezen uit drie stapelbedden en er was de beste douche van de hele camino en er was een bidet, niet te verwarren met een Baudet. Die zie je relatief weinig. Jammer, wij zijn dol op het bidet want je kun er zo heerlijk je voeten in koelen.

3 juni. Op een wandeling van 25 km. die ons vaak door mooie loofbossen en over holle wegen voerde, werden we ingehaald door een jongeman die later in hetzelfde logement bleek te verblijven als wij. We raakten daar met hem aan de praat. Mathis werkt als journalist bij de WDR en doet een camino van een week, omdat zijn werk lange afwezigheid niet toelaat. Hij heeft al meer camino's gelopen. Hij is een vlotte prater, een snelle denker, hij heeft een brede belangstellig en spreekt goed Spaans en vloeiend Engels. De ideale schoonzoon. Hij werd de volgende dag 30, en om 24 uur hebben we dat met zijn drieën gevierd. Mooie avond. Iets te veel gedronken en iets te laat naar bed.

4 juni. Het zou behoorlijk gaan regenen, maar er verschenen al snel gaten in de bewolking en het werd een mooie dag. Toen we 'smiddags op een terras zaten en verder praatten met Mathis en een leuk Amerikaans echtpaar kwam er nog een Amerkaan bij, van een jaar of vijftig, topfit en goedlachs die al 1300 km. gelopen had. Hij had wel eens 40 km. op één dag gedaan....

Omdat we bijna aan het eind van onze camino waren, hebben we heerlijk gegeten en geslapen bij een wijnmeneer. Wijnboer kun je hem niet noemen. Hij heeft jarenlang een hotel gedreven in Engeland en spreekt mooi verzorgd Engels. En nu heeft hij een wijngaard. Wij kregen een heerlijk maal voorgeschoteld, bestaande uit een crèmige soep van ik weet niet hoeveel groenten, die 3 uur had staan pruttelen. Heerlijk! Daarna aten we varkenshaasje met bordelaisesaus, courgette en gebakken aardappelschijfjes. Heerlijk! Het varken van het haasje had nooit op stal gestaan en is in de laatste maand voor de slacht gevoerd met kastanjes. Deze varkens hebben alle een eigen nummer, net zoals wij een persoonlijk BSNnummer hebben. Als dat niet exclusief is!

5 juni. Hoera, we hebben het gehaald, we zijn in Santiago de Compostela! We hebben een afstand van 1220 km. afgelegd en zijn bijna twee maanden onderweg geweest. Nu zitten we in een hotel dat iets te ver van het centrum af ligt, maar we hadden weinig keus. De hotels in Santiago zijn vol vanwege een congres van 2000 artsen. Het is koud en nat in de stad, maar dat deert ons niet: wij zijn opgetogen, want we hebben zojuist onze oorkondes opgehaald. Gisteren hebben we foto's gemaakt van de gevel van de kathedraal die jarenlang schuilging achter steigers en plastic. Nu zijn ze het interieur aan het restaureren. We waren even binnen, maar er staan zo veel steigers dat je geen beeld krijgt van de ruimte. We hebben wel de Portico de la Gloria bezichtigd die ook jarenlang in restauratie was en pas in 2018 toegankelijk werd voor het publiek. Prachtig, maar jammer dat ik geen foto's mocht maken. Daarom hierbij enkele plaatjes uit een folder. Er zijn heel veel pelgrims in de stad die vandaag allemaal verregenen. Net als wij trouwens. Sjonge, wat zijn we nat geworden. Straks ontmoeten we onze Duitse kennissen en daarmee sluiten we de camino af. Zal nog niet meevallen, ook al verlangen we langzamerhand naar huis. Morgen om 12.30 uur landen we op Schiphol, deo volente.

1. Mieke:
    6 juni 2019
    Gefeliciteerd! Heel mooi dat jullie het gehaald hebben.
  2. Reinier:
    6 juni 2019
    Proficiat Jan en Maarten met deze (2e) camino! Jammer van al die dokters en de regen maar ja deo volente ......
  3. Thomas:
    6 juni 2019
    Jan en Maarten, proficiat! Jullie zijn doorzetters. We hebben genoten van de verhalen over jullie avonturen. Al weer een testimonium!
  4. Barbara Luijken:
    6 juni 2019
    Top! Van harte gefeliciteerd! Veel bewondering voor jullie doorzettingsvermogen.
    Goede vlucht naar huis morgen, waar jullie wederhelften jullie zeker in de armen zullen sluiten.
    Hartelijke groet uit de Haarlemse kazerne
  5. Herman:
    6 juni 2019
    Van harte gefeliciteerd met deze mooie prestatie en jullie doorzettingsvermogen! Petje af!
  6. Emilie:
    Gefeliciteerd dappere mannen!
    Goh 1220 km! Fantastisch !
    Ik bewonder jullie !
  7. Anneke Welschen van Alphen:
    6 juni 2019
    Proficiat samen! Voor mij en Tommes zijn jullie echte helden.
    Nu straks weer even wennen aan het gewone alledaagse leven, maar ook fijn om weer thuis te zijn.
    Als het goed is zien we elkaar maandag 17 juni voor de leesgroep! En dan is er zeker ook nog gelegenheid om na te praten over jullie belevenissen van twee maanden!
    Dank voor de mooie reisverslagen en dito foto's. Die zal ik gaan missen.
  8. Maarten en Martina:
    Proficiat, wat een prestatie, onze complimenten! Maarten en Martina
  9. Kim:
    Well done, cousins👍
  10. Jac Gadellaa:
    Jan en Maarten,
    Geweldig, een prestatie. Proficiat en tot ziens. Jan tot spoedig: leesclub en Container B
  11. Saskia:
    7 juni 2019
    Fantastisch, mannen! Kun je na zo’n tocht nog wel stil zitten?
  12. Hilde:
    7 juni 2019
    BRAVO queridos peregrinos ! !
    Veel dank voor jullie schitterende reisverslagen .
    Een feest in beeld en woord voor de thuisblijvers .
    Wat een onvergetelijk avontuur en prestatie .
    Félicitations !
  13. Gerard ter Heijne:
    7 juni 2019
    Bravo, proficiat en dank voor jullie mooie verslagen!
  14. José cruijsberg:
    7 juni 2019
    Lieve stoere neven hartelijk gefeliciteerd vanuit Frankrijk met wederom een prachtige prestatie en wat hebben we op afstand heerlijk mogen meegenieten. Welkom thuis!
  15. Eppo:
    7 juni 2019
    Gefeliciteerd, maar ik zal de verslagen en foto's missen. Kun je daar in Nederland mee doorgaan?
  16. Alexandra:
    7 juni 2019
    Gefeliciteerd!! Heel goed gedaan en leuk om jullie verhalen te lezen!
  17. Jan van Spellen:
    7 juni 2019
    Jan en Maarten, Geweldig gedaan jongens, want dat zijn jullie nog, met zo’n jeugdig élan en doorzettingsvermogen deze ‘tocht der tochten’ te hebben volbracht. Ik besef nu dat jullie al geland zullen zijn. Met grote tevredenheid en mooie herinneringen.
    Met veel plezier heb ik de verslagen gelezen en de foto’s bewonderd. Prachtig. 👍Welkom thuis bij jullie geliefden en welterusten. 🙋‍♂️ Groeten, Jan
  18. Jos Vervoort:
    7 juni 2019
    Geweldig Jan en jouw broer ook hè.
    Mooi om je verhalen te lezen.
    Hartelijke groet en tot ziens.
    Jos.
  19. Claartje Schellekens:
    8 juni 2019
    Geweldige prestatie, Vader en Oom! Ik ben zo tros op jullie! Ook ik heb enorm genoten van jullie verhalen en foto's! Ik zal ze gaan missen! Maar Wat was het ook leuk en fijn om jullie gisteren op Schiphol te mogen begroeten! We zullen vast nog veel meer verhalen gaan horen en foto's gaan zien, maar dat is alleen maar leuk!
  20. Anna:
    8 juni 2019
    Hallo Jungs! Gratuliere! Wij zijn in het Saarland dus in Duitse sferen. Mooie reis en veel km’s in de benen. Bedankt Jan en Maarten voor het mee mogen genieten dankzij jullie belevenissen, reisindrukken en vaak prachtige foto’s! Lieve groeten, Anna en Geert