Nabeschouwing

9 juni 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

En nu is onze reis, onze camino, ten einde. Wat was het mooi, en wat was het zwaar. We hadden schitterend weer, maar bij temperaturen boven 25° kost het lopen veel energie. Portugal is bergachtiger dan we dachten, en de afstanden waren vaak meer dan 25 km. per dag. Onze voeten kregen het zwaar te verduren en ik ben nooit goed hersteld van mijn val op 4 mei. Er stonden meestal geen tekens op de route, en wanneer ze er waren, week onze route ervan af. De GPS-route op de telefoon was leidend, maar wie kijkt er constant op zijn telefoon? Je wilt genieten van de omgeving, daarom ben je hier, toch? Dus liepen we vaak fout. Door het intensieve gebruik van de telefoon liep de accu snel leeg en moest ik de laatste kilometers van de dagetappe altijd mijn powerbank erbij halen. Powerbank in de broekzak, telefoon in een andere, kabeltje dat ertussen bungelt: loopt niet lekker wanneer je moe bent. In Portugal heeft iedereen drie honden, dus in elk dorp word je bij binnenkomst en uitgaan oorverdovend toegeblaft. We liepen, tot we in Spanje waren, altijd alleen, en ook in de logementen zagen we geen andere pelgrims. Om al deze redenen raden we iedereen zéér sterk af om de Via Lusitana te lopen. Begin er niet aan!!! Tenzij je open staat voor schitterende vergezichten, parkachtige terreinen met kurkeiken, uitgestrekte graslanden, magnifieke loofbossen, heldere stroompjes, een uniek terrassenlandschap, schilderachtige dorpjes, Romeinse wegen, Romaanse kerken en kastelen, de geur van cistusrozen en vlierstruiken, de kleurenpracht van ongelooflijk veel bloemen, het klepperen van ooievaars, het jubelen van nachtegalen en wielewalen, de roep van de hop, en zo kan ik nog uren doorgaan. Ik heb meer dan 115 soorten vogels waargenomen! En wie hartelijke mensen wil ontmoeten, moet naar Portugal, waar de automobilisten veel te hard rijden, en bermen ontbreken. Maar ze zijn gul, die Portugezen: we kregen kersen, sinaasappels en bananen mee, en twee keer een biertje voor niks. En ze spreken hun talen, zolang het Portugees is, en praten je de oren van het hoofd.

In de laatste week van onze tocht ontmoetten we eindelijk andere pelgrims met wie we bevriend raakten. Daardoor kwam er een dimensie bij en beleefden we een feestelijk einde van onze tocht. Maar 1100 km. lang waren mijn broer Maarten en ik op elkaar aangewezen: we hadden geen andere keus. We moesten het samen zien te rooien En dat ging goed, nee, dat ging geweldig goed. We hebben elkaar er doorheen gesleept en ongelooflijk veel lol gehad.

En dan was er nog het blog. Ik had eigenlijk altijd te weinig tijd om te schrijven, en om foto's te selecteren, te bewerken en op te sturen. Je komt vaak laat aan, je bent moe, je hebt dorst, dus je drinkt een biertje in het eerste café dat je tegenkomt. Wij werden meesters in het herkennen van een kroeg op afstand. Dan ga je naar je onderkomen. Daar neem je de tijd voor een douche, want je bent bezweet, en je doet een wasje. En je gaat je voeten verzorgen. Dan ga je kijken waar je de volgende dag kunt slapen, en die slaapplaats reserveren. Kost allemaal tijd. Vervolgens ga je het stadje waar je bent, bezichtigen. En daarna ga je eten en naar bed. Vroeg, want je hebt je slaap hard nodig. Je hebt dus eigenlijk helemaal geen tijd voor het schrijven van een blog. En toch doe je het. Je zit urenlang te priegelen op het veel te kleine toetsenbord van je telefoon en tikt voortdurend verkeerde letters aan: verdomme, wéér een spelfout corrigeren. Waarom doe ik dit in godsnaam? Omdat ik onder woorden wil brengen wat Maarten en ik beleefden, maar vooral omdat er lezers zijn, jullie, die daarop reageerden. Die ons steunden en aanmoedigden om door te zetten. Wij wisten dat jullie met ons meeleefden. Dat heeft ons enorm geholpen. En als je dan ook nog leest dat velen van jullie hebben genoten van de verhalen en de foto's, nou, dan wil je wel bloggen!!!

Dus lieve lezers, duizendmaal dank voor jullie reacties!  😍

En daarmee wordt dit blog afgesloten.

1. Ietje:
    9 juni 2019
    Bedankt voor de verhalen. Ik heb ervan genoten!
  2. Claartje Schellekens:
    9 juni 2019
    Het was altijd weer een feest (klinkt cliché, maar cliché's zijn vaak waar) om jullie blog re lezen en de foto's te zien! Je kon er duidelijk uit opmaken hoe jullie ervan genoten, ondanks de soms zware omstandigheden. Jullie dus ook heel erg bedankt! ("Nee, jij bendankt! Nee JIJ bedankt! NEE, jij bedankt! NEE, JIJ bedankt!" Enzovoorts enzo verder).
  3. Evëlyn:
    9 juni 2019
    Geweldig knap dat jullie het gehaald hebben! Vandaag even alle verhalen over jullie laatste etappes gelezen; was zelf even op vakantie. Ik ga volgend jaar maar eens naar Portugal, wat van die plaatsjes opzoeken en kijken of die klokkenluider er nog zit.
  4. Saskia:
    9 juni 2019
    Ik ga ze missen, die regelmatige nieuwsberichten uit een parallel universum. Sterkte bij de herinburgering in NL!
  5. Fons:
    9 juni 2019
    Proficiat met jullie aankomst, bedankt voor de hele serie prachtige verhalen en dan de hamvraag: waarom liet Maarten zijn baard staan en jij niet?
  6. Titia:
    9 juni 2019
    Geweldig, dat jullie er zijn! Gefeliciteerd! En de blog was suprer leuk om elke keer te lezen. Dank voor jullie invallen, foto’s, grapjes en wetenswaardigheden. Geniet nog!
  7. Jan van Spellen:
    10 juni 2019
    Gefeliciteerd, 'het is volbracht'. En dat nog wel voor de tweede keer! Wat een prestatie, mijn grote bewondering en ook voor de zeer vlot en humoristisch geschreven blogs met schitterende foto's, die ik steeds met plezier heb gelezen. Ik kan mij goed voorstellen wat een ijzeren discipline daarvoor nodig is. En dat na kilometers lopen met je te dikke vingers foutloos proberen te tappen op zo'n klein ding.
    Vanmiddag de 'selfie'-film 'Camino' van Martin de Vries gezien. Hoewel hij de Franse route vanuit Puy-en-Velay heeft gelopen was het voor mij toch ook zeker een aanvulling en inkleuring van jullie beschreven en gefotografeerde belevenissen.
    Lopen, lopen, lopen, ... mooie uitzichten, afzien, pijn, verbazing en euforie voor simpele dingen. En dan in jullie blog ook nog die plant- en vogelkennis van Jan. Chapeau.
    Ik wens jullie een goede tijd om bij te komen, af te kicken en na te genieten met je dierbaren..
  8. Laurens B.:
    10 juni 2019
    Te gek Jan, gefeliciteerd en heel erg bedankt voor het delen van je leuke verhalen. Ik heb er zo af en toe wat gelezen en net nog een paar terug gelezen, prachtige tocht en ervaring lijkt me. Het inspireert me hevig om zoiets ook eens per fiets te gaan doen, dus zeer bedankt voor het planten (en al een klein beetje laten ontkiemen) van dit zaadje in mijn brein. Tot snel een keer op de fiets rondom Eindhoven? Geniet van het rusten thuis en liefs aan Lea!
  9. Joke Hommes:
    10 juni 2019
    Wat een geweldige doorzetters zijn jullie. Ondanks pijnen en ander ongemak door blijven gaan. Ik heb je levendige beschrijvingen met plezier gelezen en realiseer me nu pas wat moeilijk het is om een reisverslag foutloos te krijgen op zo,n klein telefoontje. Afgezien van de tijd die je er aan besteedde, met ook nog bewerken van de foto’s.
    Op afstand heb ik meegeleefd. En was blij dat ik het rustig zittend in mijn tuin kon lezen. Dank jullie wel!!!
  10. Surendra:
    10 juni 2019
    You have es geschafft! Muchos gracias e bom dia!
  11. Rob en Gemma:
    12 juni 2019
    Geweldig, Jan en Maarten, jullie hebben het gehaald en wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt!
    Bedankt voor alle mooie verhalen en leuke foto's. En complimenten voor jou Jan, wat heb jij een boeiende en geestige hand van schrijven. We hebben ervan genoten!
  12. Hanneke Smink-Schellekens:
    13 juni 2019
    Wat een prestatie ook ik heb jullie met heel veel plezier gevolgd!
  13. Reinier:
    14 juni 2019
    Proficiat Jan en Maarten - jullie hebben het 'm toch maar weer geflikt waarvoor hulde ook van Ineke! (beiden vanuit Moskou momenteel)