We hebben ons boekje uit

31 mei 2019 - Ourense, Spanje

De afgelopen dagen waren heel erg zwaar. Eigenlijk krijgen onze voeten te weinig rust. Maarten slaagt erin om telkens nieuwe blaren te kweken en ik heb de laatste dagen last van mijn grote tenen, en de blessure aan mijn rechterbeen is nog niet over. Ik leef op pijnstillers. Maar daar staat tegenover dat we door prachtige landschappen liepen en in onze onderkomens hartelijk ontvangen werden. Hoewel we voor de zekerheid steeds een kamer reserveren is dat eigenlijk niet nodig. Bijna altijd zijn we alleen, soms in grote gebouwen waarbij we ons afvragen hoe de mensen hiervan kunnen leven. Twee dagen geleden liepen we Portugal uit. Een gedenkwaardig moment. Portugal nam in stijl afscheid van ons. Op de laatste dag in dit prachtige land bereikten we het hoogste punt van onze tocht: 1270 m. en overnachtten we in een van de mooiste huizen bij een heel aardige mevrouw die voor ons kookte, omdat er geen restaurant was in het dorp. We liepen langs eikenbossen die eind mei(!) nog niet vol in blad stonden. Moet met de hoogte te maken hebben: 1200 +. En we moesten nog éën keer een stroompje doorwaden. Een passend afscheid. Een dag eerder bezochten we de ruïne van een oude abdij en zagen daar grote groene hagedissen. Zie foto's. Vlak vóór de grens met Spanje kruisten we een stuwmeer. Wij liepen keurig over de brug, maar een jonge reebok had besloten om het meer over te zwemmen. Alsof hij Maarten van der Weijden was. Zoiets zie je niet vaak, dus wij prezen ons gelukkig!

Op de tocht door de bergen rook ik de geur van gluton, afkomstig van witte brem. Een aparte sensatie. Daar beleefden we nog angstige momenten toen we een reeks bijenkasten passeerden en in de aanvliegroute van de bijen terechtkwamen. Maarten moest een bij wegslaan uit zijn baard, en ik een uit mijn oor.

En nu zijn we in Spanje. Ook niet verkeerd. Maar we hebben wel veel last van overstekend wild. Eergisteren twee reeën, en vanochtend een wild zwijn. We liepen door prachtige loofbossen met heel oude bomen die om een wortelkanaalbehandeling vroegen. Zie foto.

In Celanova bezochten we een groot klooster en een héél oud preromaans kapelletje met moorse kenmerken.

Gisteren liepen we weer eens helemaal verkeerd. We waren zomaar in China terechtgekomen, in de plaats Xixín, zie foto, en we moesten een heel stuk van de Zijderoute lopen voor we weer op het goede spoor waren. En toen beleefden we iets moois. We naderden een oud kerkje en hoorden klokken beieren. Toen we er waren zagen we een man op een stoel in de deuropening aan twee touwen trekken: de klokkenluider. Zie foto. Vermoedelijk een Fransman die hier is neergestreken nu hij in Parijs geen werk meer heeft...

En nu zijn we in Ourense, het eindpunt van de Via Lusitana. Het is van hieruit nog vier dagen lopen naar Santiago. Dus wij dansen samen de bostella, want dat rijmt zo mooi op Compostela.

Vanaf nu wordt alles anders. We hebben het gele boekje uit. Ik zal niet langer navigeren met mijn telefoon, maar op gele pijlen. Wij zullen niet langer alleen zijn, want Ourense ligt aan de Camino Sanabres die veel belopen wordt. We zijn benieuwd!

1. Anneke Welschen van Alphen:
    31 mei 2019
    Dus jullie gaan nog gewoon door! Toen ik de titel van deze aflevering zag, was ik bang dat jullie gingen stoppen.
    Gelukkig komen er voor ons nog meer reisverhalen aan de komende dagen.
    Knap, dat jullie ondanks blessures, bijen en zwijnen nu in de buurt van echte pelgrims het laatste deel gaan volbrengen. chapeau!
  2. Daatje Tielens:
    31 mei 2019
    Gelukkig, dat al het moois dat jullie tegenkomen compensatie biedt voor de ongemakken. Het lijkt me anders geen pretje met die blaren en blessures. De foto's zijn weer geweldig, evenals het verhaal. Ik vind het leuk om op de foto's die polychrome beelden te zien. Toen ik die in die streken waar jullie nu zijn, voor het eerst zag in een oude Romaanse kerk, sloeg ik er stijl van achterover. Dat je echt voor je ziet, hoe al die beelden in de kathedralen vroeger waren, terwijl wij ze alleen maar grijze of witte (na schoonmaak) steenkleur kennen.
  3. Barbara Luijken:
    31 mei 2019
    Dacht ook even dat jullie het gingen opgeven, maar nee, diehards als jullie zijn zetten jullie door. Wat een mooie verhalen en foto's, al is het voor jullie wel behoorlijk afzien. Nog vier dagen! Dat moet lukken. Veel succes met de laatste zware loodjes!
  4. Gerard ter Heijne:
    31 mei 2019
    Het boekje mag uit zijn, vergeet echter de achterflap niet!
    Wij leven en lijden met jullie mee, en danken voor de prachtige momenten die wij via jullie hebben beleefd. Nu op naar Compostella! Groet Sint Jacob hartelijke van ons, die vurige vereerders van hem zijn. En vergeet niet een wortel voor zijn Witte Paard!
  5. Glynn:
    31 mei 2019
    Je moet lief doen aan je broer Jan, en koop een scheermes voor hem - anders gaat hij steeds meer op St Iago lijken, en dan moet je hem in Santiago gaan begraven.
    Top prestatie jongens.
  6. Saskia:
    1 juni 2019
    Weer een heel mooi relaas en dito plaatjes. Je schreef niets over muziek of weemoedige Fado in Portugal. In de vergetelheid geraakt? Hou je/jullie taai met de verwondingen en blessures.
  7. Eppo:
    1 juni 2019
    Respect voor jullie doorzettingsvermogen en dank voor de interessante foto's.
  8. José cruijsberg:
    2 juni 2019
    Geniet van de laatste dagen en kilometers mannen.
    Jullie zullen ook weemoedig zijn denk ik omdat het weer bijna is afglopen die bijzondere tocht en prestatie...
  9. Reinier:
    2 juni 2019
    (zoal gebruikelijk) mooie foto's Jan! ¡Eviva España! Op naar de laatste (kilo)meters. En we verwachten nog een aantal mooie laatste foto's
  10. Titia:
    2 juni 2019
    Jullie zijn echt #bikkels! Leuk om de blog telkens te lezen. Mooie dagen nog naar het eindpunt!
  11. Claudia:
    6 juni 2019
    Gefeliciteerd! Wat een prestatie, indrukwekkend.