Twee dagen verder

9 april 2016 - El Real De La Jara, Spanje

Wat doe je wanneer je kunt kiezen tussen een albergue met zespersoonskamers met wiebelende stapelbedden waarvan er al vier zijn bezet door (naar later blijkt) schaamteloos snurkende mannen? Jij MOET boven slapen en er is geen trapje om in bed te klimmen. En er is geen ruimte om de spullen in je rugzak uit te stallen, dus je grabbelt op de tast en vindt niet wat je zoekt, en dan geef je het naar op...En dan loop je een dag later tegen een hotel aan, niet eens zoveel duurder, want je bent pelgrim en dus krijg je korting. Mooie tweepersoonskamers met douche en toilet. Wat doe je dan? Ik zal eerlijk zijn, wij kozen voor het hotel en niet voor de plaatselijke albergue. We hebben al genoeg afgezien bij het lopen - hoewel, het is wel zwaar maar vooral heel leuk. Gisteren moesten we wel diep gaan: 8.30 uur lopen, maar het landschap was prachtig. Op een verkeersbord langs een autoweg waar we langs liepen had iemand geschreven: "I never said it was easy!" Er zijn aardig wat mensen aan de wandel, maar die zie je onderweg niet. Je komt ze pas tegen in de etappeplaatsen: leuke dorpjes met aardige mensen en respectloze ooievaars die gigantische nesten bouwen op de torens van de kerken. We zijn, na een wandeling door een prachtig landschap met verspreid staande kurkeiken, waar de stilte alleen verstoord werd door zingende nachtegalen en de roep van de hop en de bijeneter, nu in El Real de la Jara. Morgen trekken we de Extremadura in en hopen na zes dagen Mérida te bereiken. Adios, Juan y Martín

1. MJ:
    9 april 2016
    Jan, wat leuk, die reisverhalen!!! Ik geniet ervan. Ook al omdat ik 't je hoor vertellen. Lekker verder lopen en voortaan hotelletjes nemen, zou ik zeggen...
  2. Anneke Welschen van Alphen:
    9 april 2016
    Mooi om te lezen over jullie belevenissen. Als je 8,5 uur gelopen hebt, heb je zeker een goed bed en een douche verdiend. En als pensionado zeker!! Haha. Dus ga zo voort, letterlijk en figuurlijk.
    Hartelijke groet uit Breda
  3. Jonne Christensen:
    9 april 2016
    Ja Jan, je weet het, ooievaars zijn net onkruid zoals Patrique zei!
    Maar zo leuk, al die klepperende ondeugden die al van ver hun komst aankondigen. Nog een rondje om de kerk doen. En dan door de rest van de familie met veel lawaai verwelkomd worden!
  4. Mieke:
    10 april 2016
    Ga zo door jongens. Hou vooral die hotels er in. Jullie zijn echt te oud voor die volle slaapzalen vol snurkers.
  5. Jonne Christensen:
    10 april 2016
    Jan moet toch snurkers gewend zijn. Een nieuwe soort, eerst vogelsnurkers nu compostellasnurkers!!
  6. Eppo:
    11 april 2016
    Goed slapen na die inspanningen is belangrijk, maar dat hebben jullie zelf ook al bedacht. Neem dus een hotel als je vindt dat je het verdiend hebt. Ik geniet van de verhalen en zou liefst meteen vertrekken naar Spanje. Helaas, praktische bezwaren!
  7. Goof:
    18 juni 2016
    Groot gelijk mannen! Goed voor jezelf zorgen, en het moet ook leuk blijven hè.