Lopend verhaal met rustdag

23 april 2019 - Évora, Portugal

Waar zal ik eens beginnen? We hebben in totaal pakweg 250 km gelopen en zijn nu in Evora, een stad met een mooi oud centrum. We hebben vandaag een rustdag genomen, de eerste. Dat was een verstandig besluit, want onze voeten zijn behoorlijk gemangeld en ik heb last van buikkrampen. Maar verder is alles goed. We bezochten de restanten van een Romeinse tempel, en verschillende kerken en musea, en ook een kapel die vrolijk gedecoreerd was met schedels en botten. Misschien een idee voor thuis. Vandaag is het koud weer, met afwisselend zon en regen, en morgen wordt het nog erger, dat wil zeggen méér regen. Maar dan hoeven we slechts 28 km. te lopen en dag erop wordt het alweer beter. We verblijven nu in een vooroorlogs ingericht pension dat gedreven wordt door twee oude dames. De nacht ervoor sliepen we in een B&B van Nederlandse mensen waar wij als vorsten behandeld werden. De heer des huizes had een heerlijk paasmaal bereid van geit en couscous met avocadosaus, en het dessert was gemaakt door de kleinkinderen die vakantie vierden in het landhuis van opa en oma. We zaten met zijn tienen aan tafel. De open haard brandde, de wijn vloeide rijkelijk en er was veel gespreksstof. We gingen dus veel te laat naar bed en konden slechts met moeite afscheid nemen van de hartelijke mensen, de honden en de ooievaars. Vóór we op dit adres aankwamen, liepen we in prachtig zonnig weer door een open landschap, als altijd helemaal alleen, waarbij we kort na elkaar twee rivieren moesten oversteken. Waarom hadden die verdomde Romeinen daar geen bruggen gebouwd? Een dag eerder waren we al over een degelijke Romeinse brug gelopen en dan mag je toch verwachten dat dat steeds zo gaat. Maar nee, ze moesten hun geld weer zo nodig investeren in een nutteloze tempel.

De mooie, oude landschappen worden hier wel steeds meer verdrongen door grootschalige landbouw. Je ziet op veel plaatsen kolossale sproeiinstallaties die rond één punt cirkelen en zo een terrein van wel 250 m. in doorsnee kunnen besproeien met water en/of bestrijdingsmiddelen (zie foto). En op steeds meer plaatsen legt men grote olijfgaarden aan, met bomen dicht op elkaar geplant, die machinaal geoogst kunnen worden en kilometers tuinslang ernaast om ze te bewateren. De jonge aanplant ziet eruit als een oorlogskerkhof (zie foto)

Maar het oude landschap wordt soms ook beschermd. Enkele dagen geleden liepen we door een soort steppegebied, waar ik de Kleine Trap, een zeldzame hoender, dacht te horen. En dat werd bevestigd door de boswachter die daar rondreed en mij aansprak. Hij attendeerde mij ook nog op een bijzondere valk die daar broedde en toen we die ook echt zagen kon mijn dag niet meer stuk. En o ja, we zagen ook nog een dinosaurus, op weg naar Santiago (zie foto)

1. Reinier:
    23 april 2019
    Anekdote.
    In de hete zomer van 1976 was ik ook eens in Evora, een mooie oude stad met o.a. een fraai bewaarde Romeinse tempel. Het was er zo lang droog en heet met watertekort, dat de plaatselijke camping waar we toen waren slechts een keer per week water aanbood (!). Na het bekijken van Evora hebben we ons tentje toen maar weer afgebroken en zijn doorgereden naar Estremoz waar we toen 1 nacht in de Pousada in het imposante kasteel aldaar geslapen hebben, want daar hadden ze nog wel water en ook een hemelbed naar ik mij herinner. Komen jullie ook langs dit stadje? Als ik de route zo zie zou dat wel eens kunnen. Afgezien van het overigens fraaie kasteel valt er verder niet veel te beleven.
    De foto van die blauwe man :) is denk ik in de tempel in Evora gekiekt (toch?)
  2. Daatje Tielens:
    25 april 2019
    Wat schieten jullie goed op, dat je nu al in Evora bent. Leuk, ik herken de foto's. Die tempel, de witte huisjes en vooral al die botten en schedels, waar die kerk mee bekleed is. Toen wij er waren, had het vreselijk geregend. Op de camping was geen watergebrek, maar wel enige wateroverlast. Goede reis. Ik hoop dat het gauw weer lekker weer wordt.
  3. Jan van Spellen:
    25 april 2019
    Jan, wat schrijf je vlot en prettig leesbaar. En dat ‘getapt’ op een klein telefoontje!
    Je komt wel aan je vogeltrekken. De Kleine Trap, nooit van gehoord en dat hoor, zie en herken je zomaar.
    Zes jaar geleden ben ik met een vriend ook in Evora geweest. Fly and drive. We hadden daar een Veel te groot luxe Spa-hotel net buiten het centrum met wel een mooi uitzicht op de stad. Leuk, maar veel te kort twee nachtjes.
    Maarten is weer fotograppig. Heerlijk!
    Het weer bij jullie is niet echt hoogzomers zoals de laatste dagen hier, maar nu regent het. Ik wens dat jullie het droog houden voor de vele stappen naar Santiago met leuke ontmoetingen, mooie seissies en vrolijke wijsies en gezellige onderkomens. Groet, Jan v Sp
  4. Barbara Luijken:
    28 april 2019
    Dag Jan en Maarten,
    Eindelijk een reactie uit de kazerne: wij hadden het heel druk en hebben ook nog gewandeld langs Romeinse resten in de buurt van Nijmegen bij de limes. Gelukkig hebben ze daar echte bruggen over de Waal...
    Wij hebben weer het grootste respect voor jullie prestatie, want het klinkt allemaal behoorlijk heftig. Maar jullie zien gelukkig ook bijzondere natuur en bouwwerken. De verhalen van Jan zijn boeiend en geestig, zoals we gewend zijn van de familie Schellekens. We wensen jullie een voorspoedige tocht verder met droog weer.
    We steken een kaarsje op voor jullie in de net gerestaureerde nieuwe Bavo.
    Hartelijke groet van Barbara en Marijke