Over de helft!

26 april 2016 - Cáceres, Spanje

Wat is er vandaag en gisteren weer veel gebeurd! Zo moesten wij gisteren weer een Dnjepr oversteken, en verder heeft Maarten mij de les gelezen. Ik wees hem op een enorm kubusvormig rotsblok, en hij zei: "Ja, maar delen, ho maar. Jij houdt altijd alles alleen voor jezelf, egoïst!" Ja, zulke opgekropte gevoelens komen naar boven na drie weken samen wandelen.Terwijl we toch wel proberen om niet al te close te worden. Zo hebben wij ongewild, maar het kon niet anders, twee keer in een tweepersoonsbed moeten slapen. Een penibele situatie die wij hanteerbaar maakten door onze slaapzakken te gebruiken. Zo voorkwamen we dat we in diepe slaap in elkanders armen terechtkwamen.
De laatste dagen duiken er allerlei mensen op die we uit het oog verloren waren, zoals de vier Zwitsers en de Elzassers die we een week niet gezien hadden. En Overste Karremans en zijn vrouw. Wij noemen hem zo omdat hij een lichtgewicht karretje voorttrekt met daarop de bagage van twee personen. Bij moeilijke punten, zoals de oversteek van de Wolga en de Dnjepr nemen ze de bagage op de rug, tillen het karretje over de rivier en gaan daarna weer verder. Ze zijn zeer methodisch en zeer Duits. Mevrouw Karremans was boos, want haar schoenen van 140 euro waren stuk gegaan. Maar ze liet het er niet bij zitten!....enzovoorts. Ik heb haar op subtiele wijze naar een ander gespreksonderwerp toe geloodst. Ik geloof niet dat ze ze geniet van de tocht. Het is geen vakantie, maar een project.
Dat zegt Maarten ook steeds. Dit is geen vakantie, maar een project. Maar hij kan gelukkig wel genieten van de dertig gieren die boven ons cirkelen en van de twee vossen die keihard wegrenden toen ze ons zagen.
We hebben er nu de helft van de tocht opzitten. Nog maar 500 km naar Santiago.
Maar eerst even bijkomen in Salamanca waar we onze eerste rustdag opnemen.

1. Saskia:
    26 april 2016
    De tocht krijgt toch andere proporties, met Dnjepr en Wolga. Ook nog Potemkine facades gezien onderweg?
    Onder aan je verslag van vandaag verschijnt de zorgwekkende mededeling:
    "DELA: premieberekening / Bespaar uw nabestaanden de kosten. Bereken vandaag nog uw DELA premie" Hopelijk geen hint.
    En rust lekker uit in Salamanca!
  2. Barbara Luijken:
    26 april 2016
    Ja, zo zijn jullie veel te snel weer thuis. Maar toch gefeliciteerd met het bereiken van deze mijlpaal!
  3. Jonne Christensen:
    26 april 2016
    Saskia, als er 30 gieren boven je hoofd cirkelen hoef je je absoluut geen zorgen te maken over de DELA!
  4. José cruijsberg:
    26 april 2016
    en dan ziet die hijskraan met gierennesten er ook nog eens uit als een strop...

Jullie gaan zo supersnel. Heimwee?
    Oprecht gefeliciteerd mannen. Wat een prestatie!
  5. Eric en Ellenmieke:
    27 april 2016
    Al die riviernamen (Dnjepr, Wolga e.d.) horen eigenlijk niet thuis in een verslag van een voettocht over de hoogvlaktes van het gort droge Spanje, maar als er ėėn rivier genoemd moet worden, is het wel de Taag, duidelijk de belangrijkste rivier van het Iberisch schiereiland. Waar blijft die?
  6. Gerard ter Heijne:
    28 april 2016
    Dat Karremans een karretje bij zich heeft, vind ik scherp opgemerkt.
    Verder bespeur ik een lichte anti-duitse gezindheid. Waarschijnlijk voortkomende uit onwetendheid (.. nicht gewusst... en zo).
    Verder veel bewondering voor jullie doorzettingsvermogen en respect voor jullie streven. Houd de afloop van Goethes Faust in gedachten! En blijf genieten!