Gemengde berichten

2 mei 2019 - Nisa, Portugal

Het kon niet uitblijven. We hebben zojuist kennis gemaakt met twee collega's: jonge Duitse pelgrims die in Évora gestart zijn. Een leuk stel, rond de 30 jaar oud. Ze willen in Santiago eindigen, maar een stuk van de route overslaan. Ze zitten krap in de tijd omdat ze over enkele weken naar Canada vliegen, waar ze zich misschien gaan vestigen. Wij zaten op een terras aan het bier toen zij kwamen aanlopen met gigantisch grote rugzakken. Zij hadden al van ons gehoord. We zijn nu in een leuk stadje met wat meer bedrijvigheid dan we gewend zijn. Deze streek kent een rijke geschiedenis. Twee dagen geleden deden we Crato aan en nu zijn we in Nisa. De apostel Paulus was hier en schreef er brieven die helaas verloren zijn gegaan: de brief aan de Cratonzers en de brief aan de Niseeërs. De Romeinen waren hier ook. We liepen vandaag over een Romeinse weg, maar moesten wel weer een rivier doorwaden. Hadden ze wéér geen brug gebouwd! Voor de oversteek van een rivier doen we de sokken uit en verwisselen onze wandelschoenen voor watersandalen. Het is wel zaak om daarna gruisloos verder te lopen!

In Crato sliepen we weer bij de Bombeiros. Dat was een geval van pelgrimsgeluk. We konden niet terecht in het beoogde hotel, en gingen daarom terug naar de bar waar we al eerder waren, om advies te vragen. Er was een alternatief, 2 km. verderop en peperduur, in een verbouwde burcht van de Maltezer ridders. Zie foto's. Nog vóór we daarover konden nadenken kwam er een brandweerman binnen. De barman bemiddelde en toen was het zo gepiept: slapen in de kazerne. Het werd nog even spannend, want toen wij wilden gaan slapen kwamen een Bombeiro en een Bombeira vragen wie wij in godsnaam waren. Onze stempelkaart, de credencial, was het bewijs dat wij echte pelgrims zijn. Miscommunicatie tussen de Bombeiros. Geeft te denken. Wat als er brand is?

Vanochtend eerst 5 km. gelopen over een asfaltweg met veel haastige automobilisten. Onze ergernis daarover werd ruimschoots gecompenseerd door de aanblik van enkele bomen vol nestelende Koereigers, 150 of meer, Blauwe reigers en Ooievaars. Een groep brutale Kauwtjes probeerde hun eieren te stelen. Toen wij van het schouwspel stonden te genieten kwamen er ook nog eens twee Dwergarenden overvliegen plus een Torenvalk, en zag ik ook nog een Orpheusspotvogel. Het tweede deel van de tocht ging over een mooie landweg die ons in een landschap bracht met blocos peduncuados  Zie fotos. En bij de oversteek van de rivier liet zich een Grote gele kwikstaart zien. En verder hoorden we Nachtegalen, Wielewalen, en een Koekoek. Het kon slechter voor iemand die van Vogels houdt.

1. Karin de nijs:
    3 mei 2019
    Heerlijk om te lezen, fijne reis!
  2. Saskia:
    3 mei 2019
    mooie tocht, mooie verhalen, leuke foto's!
  3. Saskia:
    3 mei 2019
    Mike Crowe, de man van een Canadese vriendin loopt naar Santiago vanaf de Franse kant, dus door de Pyreneen. Wellicht komen jullie hem op het eindpunt tegen. Is herkenbaar aan een kaal hoofd.
  4. Mieke:
    Mooie foto’s ook Jan!
  5. Gerard ter Heijne:
    3 mei 2019
    Mooie berichten! Mooie foto's! Mooie mensen! Mooie landschappen! Mooie in- en exterieurs! Mooie stapstenen langs de Romeinse weg! Goede voortreis gewenst!
    Groetend, Gerard.
  6. Barbara Luijken:
    3 mei 2019
    Het klinkt allemaal geweldig nu en we begrijpen van Femke dat ook het weer prachtig is. Wat een paradijs voor vogels en vogelaars!
    Geniet ervan (hier is het 10 graden en regenachtig).
    Groeten uit de kazerne
  7. Marianne:
    4 mei 2019
    Weer is jullie gelukkig beter gezind😀 leuk om te lezen.
  8. Cees van hoof:
    4 mei 2019
    Schitterend Jan. Ik wens je een mooie camino. Wij zingen jou naar Santiago
  9. Els en Pieter van der Putten:
    7 mei 2019
    Jan, we hopen dat de rust van korte duur is. Een snel herstel gewenst en hopelijk kunnen jullie je reis volgens plan weer vervolgen.