Doel bereikt

18 mei 2016 - Santiago de Compostella, Spanje

Woensdag18 mei.
Om 12.40 u zijn we aangekomen in ons hotel in Santiago de Compostella. Niet luxe, maar wel in het centrum.
We kwamen op een prettige manier de stad in. Echt knap hoe de wandelpadbedenkers er in geslaagd zijn om je zo lang mogelijk het idee te geven dat je in de natuur loopt, en, als het echt niet meer kan, te kiezen voor pittoreske straatjes. Dus het werd een onverwacht mooie wandeling waarop ik zelfs nog een nieuwe vogelsoort gescoord heb.
Santiago is een mooie, sfeervolle, oude stad. Er lopen wel héél veel pelgrims rond. De meesten deden de Camino Francès. Die mensen keuren wij geen blik waardig. Veel te makkelijk. Onze Camino, de Via de la Plata, is het echte werk. Omdat hij zo lang is en zo zwaar wordt hij door minder dan 4% van de pelgrims gelopen.
Hebben wij heftige gevoelens nu onze tocht erop zit? Nee, niet echt. Maar we hebben vaak gevloekt op de regen, de donkere wolken, de kou, de modder, de natte kleren en het monotone asfaltstampen. Aan de andere kant: wat hebben we genoten van de vergezichten, de vogels, de bloemen, de prachtige steden, en de vriendelijke bevolking. Spanje is geweldig! En wat was het leuk om andere pelgrims te spreken. En wat hadden we een lol met Vanessa. En zij met ons. En we zijn toch wel trots op onze prestatie en we hebben héél veel plezier beleefd aan het bloggen en aan de vele reacties op de verhalen. Dus de Camino was al met al één grote emotionele achtbaan. Ons dringend advies luidt dan ook: begin er niet aan.
Dit was het dan. Einde verhaal.
Nog één ding: wij zouden deze tocht nooit hebben kunnen maken zonder onze schoenen en onze rugzakken. Wij willen hen dan ook hartelijk danken voor hun onvoorwaardelijke steun.

1. Mieke:
    19 mei 2016
    Gefeliciteerd met het toch nog tot een goed brengen van deze heldhaftige tocht! Hoop dat jullie nog even tijd nemen om van Santiago te genieten.
  2. Ietje:
    19 mei 2016
    Gefeliciteerd! Wat een prestatie met al die ontberingen!
  3. Eric en Ellenmieke:
    19 mei 2016
    Heel hartelijk gefeliciteerd! Jullie zijn trots....wij zijn het ook.
    Je kan trots zijn op andermans prestatie. We verheugen ons samen met jullie over het bereiken van een dergelijk doel.
    Het Eindhovense verheugt zich over de nawerking ervan in de mondelinge verhalen. Tor ziens.
  4. Saskia:
    19 mei 2016
    Ben heel trots op jullie, mannen!
  5. Jac Gadellaa:
    19 mei 2016
    Proficiat mannen. Het was afzien heb ik begrepen, maar nu kunnen jullie trots zijn op de prestatie. Nu maar flink bidden tot St Jacques.
    Wat denken jullie van een wandeling terug naar huis?
    Groeten en tot ziens.
  6. Jochen:
    19 mei 2016
    Mijn gelukwensen met deze uitzonderlijk prestatie. En jullie hebben nog genoten ook - dat maakt het echt meesterlijk. Maar ik zal jullie advies ter harte nemen: niet aan beginnen...Gr Jochen
  7. Gerard ter Heijne:
    Bravo.
    Vosostros estais héroes nuestros.
    Felicitationes y gratias.
    Gerardo
  8. Marie José:
    19 mei 2016
    Fantastisch gedaan heren!! Lekker genieten in Santiago en goede reis terug naar huis.
    Jan, mijn grote dank voor je kei-leuke verhalen!
  9. Hilde:
    chers pilgrims ,
    Dikke proficiat !!
    Dank zij la femmeke de Martin mocht ik lucky getuige zijn van jullie amusante en boeiende tocht . waarvoor veel dank !
    Oprecht genoten van de heerlijke verhalen met prachtige hum(eu)or ,
    maar surtout ; oprechte bewondering .
    Zijn jullie nu 'echte' paterkes geworden na deze welverdiende prestatie ? Ik bedoel maar met bars, wijn, bier, plezier enz...
    en de mooie bedden , een waar eindetochts geschenk...
    Wens jullie een heerlijk adieufeest daar en vooral een zalig weerzien met vrouw en vrienden ...jullie maakten het ook voor ons, luie toeschouwers een fabuleuze herinnering , om van te smullen...
    Merci beaucoup ! XXX
  10. Quinten:
    19 mei 2016
    Gefeliciteerd heren (en dat alles zonder Nordic walking stokken).
    Graag willen wij onze steunzolen en steunkousen bedanken voor hun onvoorwaardelijke steun.
  11. Anneke Welschen van Alphen:
    19 mei 2016
    Proficiat hoor. Ook wij zijn trots op jullie en daar hoeven we zelf geen uitzonderlijke prestatie voor te leveren. Alleen maar te lezen, mee te genieten en medelijden te hebben, kortom vanuit onze luie stoel net te doen of we er bij zijn! Dankjewel mannen!
    Lieve groet en tot de volgende leesgroepbijeenkomst Jan!
    Wordt jouw blog ook een boekje voor onze lijst?
    Hartelijke groet vanuit een zonnig zeeland
    Ook namens Tommes,
    Anneke
  12. Claudia dijkstra:
    19 mei 2016
    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie!!
    En nu gauw terug naar Hollandia naar al diegenen die met smart op jullie wachten.
    Claudia
  13. Mieke Boex-Timmermans:
    Hallo Jan en Maarten,

Van harte proficiat met het bereiken van het einddoel.
    Het zal weer wennen zijn thuis in een eenvormige straat.
    Ik denk wel dat Lea heel blij is dat de tocht ten einde is gekomen.
    Veel groeten Mieke
  14. Emilie:
    20 mei 2016
    Geweldig, dappere pelgrims!! Wat een knappe prestatie hebben jullie geleverd! Zeker heerlijk voldaan en gelukkig gevoel nu?
    Kan me zo voorstellen..
    Hebben jullie al een quarante y tres er op gedronken? Vast wel!
    Veel groeten van Emilie
  15. Marianne:
    21 mei 2016
    Hoi Maarten en Jan, wat een mooie verhalen uit dat leuke land. Eerlijk gezegd ook wat heerlijk je twee maanden vrij te maken van alles en iedereen, en gaan! Voor nu: het zit erop en het is gelukt!! Wij hebben ervan genoten en welkom thuis vandaag.
  16. Daatje Tielens:
    22 mei 2016
    Hartelijk gefeliciteerd met het halen van de bestemming. En heel hartelijk bedankt dat wij hebben mogen meegenieten (in onze droge luie stoel). We hopen live nog meer te horen over jullie ervaringen. Het thuisfront zal jullie zeker heel hartelijk verwelkomen.
  17. Rob en Gemma:
    23 mei 2016
    Hoi Jan en Maarten, van harte gelukgewenst met het behalen van jullie reisdoel. Het is gelukt, wat fantastisch! Wij zijn vol bewondering voor jullie. En wat moet dit een heerlijk gevoel zijn, de pelgrimstocht volbracht en helemaal op eigen kracht. Nu fijn naar huis en nog maandenlang nagenieten. Heel veel plezier, en bedankt voor de prachtige reisverhalen!
  18. Bart Sikkens:
    26 mei 2016
    HAPPINESS IS NOT A DESTINATION, IT IS A WAY OF LIVE (of zoiets)