Regen

13 april 2016 - Zafra, Spanje

Alarm! Gisteren werd er in de albergue een papier verspreid met de waarschuwing om ergens op de route van vandaag vooral niet de rivier over te steken (dat gaat hier niet via een brug - die moet nog uitgevonden worden, maar via stapstenen). Na de regen van gisteren en vandaag zouden alle pelgrims wegspoelen, dus kon men beter een stuk omlopen, langs de verkeersweg. Omdat wij broers zo om elkaar geven, hebben we dit dringende advies opgevolgd. Dat hield wel in dat we geen pijlen konden volgen, maar uit moesten gaan van een slechte kaart, waardoor het veel moeite koste om terug op de camino te komen. En toen ons ons dat gelukt was, was de ellende nog niet voorbij,1 want de vette klei van het pad bleef aan onze schoenzolen plakken waardoor het lopen heel zwaar werd en we soms bijna uitgleden. En de weg was vol met naaktslakken en die vind ik heel vies. Erg hè!!! We hebben vandaag drie uur gelopen in de regen (en daarna nog bijna twee uur bij droog weer) en 28 km afgelegd. Onze schoenen en broeken zitten onder de modder, maar dat laten we zo want dat dwingt respect af. De temperatuur op onze hotelkamer is tropisch, dus niet te harden, maar hoe krijg je anders je kleren droog. Jaja, het pad van de pelgrim gaat niet over rozen. Maar de rode wijn hier is heerlijk.

1. Quinten:
    13 april 2016
    Ach, elk nadeel heb z'n voordeel; met een laagje klei onder zijn schoenen is Jan nét wat groter = grotere stappen = eerder in Santiago :-)
    Beter weer gewenst voor de komende dagen en geniet van de rode wijn.
  2. Daatje Tielens:
    17 april 2016
    Geen pretje die gladde zware klei, maar gelukkig hebben jullie wel het goede pad terug gevonden.