Een goede start

11 april 2019 - Castro Marim, Portugal

Na een goede vlucht zijn mijn broer Maarten en ik gisteren geland in Faro. Maarten had berekend dat we om 21 uur zouden aankomen bij het hotel in Vila Real de Santo António en dat kwam aardig overeen met de werkelijkheid. We waren er om drie voor negen. Op zo'n broer kun je bouwen! Even daarvoor was het donker geworden en dan lijkt het leven op te houden in Portugal: er was niemand meer op straat. Niet ver van ons hotel hebben we heerlijk gegeten en toen we gingen slapen was het al na middernacht. Vanochtend begon het echte werk: de eerste etappe, naar Castro Marim. We liepen door een mooi landschap, maar wel pal naast een autoweg met veel verkeer. Niet leuk. Gelukkig konden we na enkele kilometers een landweg nemen door een natuurgebied met veel water en vogels dus veel watervogels zoals kluten, steltkluten, tureluurs en futen (leuk hè, al die uus), flamingo's, lepelaars en bijeneters en een hop en zo kan ik nog uren doorgaan. Het wandeltempo leed daaronder, want we stonden vaak stil om te turen (weer een u), en zo ontstond er een vogellijst waar je U tegen zegt. Wij waren niet alleen want we moesten aan de kant voor een konvooi van vijf Landrovers vol toeristen op safari. Vreemd genoeg stopten ze nergens. We bereikten Castro Marim tegen lunchtijd en gooiden er een uitsmijter tegenaan. Vreeld genoeg kun je in Castro Marim niet goedkoop overnachten en daarom liepen we nog wat verder. De route is soms slecht aangegeven, maar bij twijfel raadpleeg ik mijn telefoon. Daarop kan ik precies zien waar we zijn en waar de rode lijn van de ingetekende etappe loopt. Zo kun je bijna niet fout lopen. Dit lijkt dus een zorgeloze onderneming te worden! Hoewel, als een aardige mevrouw ons niet had aangesproken en de weg gewezen naar het hotel dan waren we nu nog aan het dwalen. Het hotel was namelijk verplaatst en dat wist de telefoon niet. Die leidde ons naar het oude adres.

Omdat we vandaag geen andere wandelaars gezien hebben vroegen we aan de hotelière of hier veel pelgrims komen. Best wel,zei ze, vorige week waren er nog drie.

1. Hilde vl:
    11 april 2019
    Fijne pelgrimstocht samen 👍💪👏👍bon courage 👣💅 Enjoy 🤗
    Merci bien voor jullie deelgenootschap à la lettre 😉
  2. Glynn:
    12 april 2019
    Dat is de voordeel van een minder bekende tocht Jan - veel minder mensen/drukte. Een nadeel zou kunnen zijn dat jij en Maarten moeten veel vaker met elkaar diepgaande, filosofische discussies hebben!!
  3. Herman:
    12 april 2019
    Een goed begin is het halve werk....Fijne tocht samen!
  4. José cruijsberg:
    Goeie start mannen!
    (geef maar toe, het was de stophoest/ soort 'Popeye-spinazie effect')
  5. Eric en Ellenmieke:
    12 april 2019
    “Vijf landrovers vol toeristen...” zou Ilja Leonard Pfreijffer aan het begin van zijn 1000 km. lopen naar zijn Grand Hotel zich laten afschrikken door zoveel toeristen? Wij denken van niet!.
    Fijne reis,
    Eric en Ellenmieke

Fijne reis,
    Eric
  6. Jan van Spellen:
    Dappere Maarten en Jan,
    Een gepast en verrassend welkom (speciaal voor Jan de vogelaar) al die ‘vogeluren’ stemt goed en geeft moed voor al die vrome passen naar St. Jacobs devotie oord. Veel plezier en broederschap. Ik volg jullie met genoegen.
    Jan uit Haarlem
  7. Saskia:
    13 april 2019
    1000 km = 621 mijl, d.w.z. 1.242.000 stappen. Houd moed!
  8. Fons:
    13 april 2019
    Mooi, dat de navigator ook in het eggie werkt.
    Houd de rode lijn vast!
  9. Jac Gadellaa:
    13 april 2019
    Een goed begin, mannen; en al aardig wat vogels.
    Veel succes,plezier, avontuur en goede gesprekken.
  10. Claudia:
    13 april 2019
    Een goed begin is het halve werk! Het klinkt nu al heerlijk.
    Ik woon ook vlakbij een stukje Compostelle Route, maar dan wel heel, heel, veel Noordelijker (Le Châtelet).
    Fijne tocht!
  11. Titia:
    14 april 2019
    Veel plezier met de volgende etappe!