Kerkbezoek

28 april 2016 - San Pedro de Rozados, Spanje

Ik ben helemaal gelukkig. Ik weet nu zeker dat ik de Westelijke Orpheusgrasmus gezien EN gehoord heb!!! Niet hier in Salamanca, maar twee dagen geleden, tijdens een lunchpauze. Hier in S zijn wel zwarte roodstaarten, zwarte mezen, Europese kanaries, en - wéér - ooievaars. Die waren we gaan missen. In deze streken zie je veel minder ooievaars dan in de Extremadura. Hier wonen ze op de torens van het San Esteban klooster, een van de hoogtepunten van deze prachtige stad. Tijdens een bezoek aan dit fraaie gebouw kwamen we onze Zwitsers weer tegen. Zij begonnen spontaan te zingen en wij sloten spontaan aan, op gevoel, want we kenden de melodie niet. Zo werd het meerstemmig. Het was een mooi moment.
We dwaalden ook lang door de grote kathedraal van S. Die bestaat uit twee gebouwen. Je komt binnen in de reusachtige Catedral Nueva, met stijlelementen uit de late Gotiek, Renaissance en Barok, en kunt dan doorlopen naar de oude Romaanse kerk. Wij geven de voorkeur aan de oude kathedraal. De muurschilderingen en beelden doen vaak wat onbeholpen aan, maar daarom raken ze ons meer dan de kunstuitingen uit Renaissance en Barok waar je geen fouten in kunt ontdekken. Allemaal heel knap, maar ook een beetje gelikt. Zie foto's.
Er is veel te doen in deze bruisende (hoezo zouteloze!) universiteitsstad. Zo zagen we een vrolijke bijeenkomst van prachtig uitgedoste studenten. Ze vierden het feest van hun patroonheilige en schijnen dat ieder jaar zo te doen. Zie foto's.
Er wordt ook een speelfilm opgenomen en daarom waren op een plein boerenkarren met houten wielen opgesteld. Zie foto. Jammer dat Overste Karremans een dag achterligt. Hij zou dit leuk gevonden hebben.
Maarten heeft overigens een andere uitleg voor de naam Salamanca. Volgens hem was hier in vroeger tijden een opvangcentrum voor kreupele pelgrims (Sal a manca: zaal voor de manken). We zullen onze uiteenlopende naamsverklaringen voorleggen aan een geschillencommissie.

1. Jac Gadellaa:
    28 april 2016
    Mooie verhalen Jan. Vooral ook met de foto's.
    Wij waren ook ooit in Salamanca. Prachtige stad.
  2. Pauline Donkersloot:
    29 april 2016
    Prachtig Maarten en Jan en nog steeds indrukwekkend jullie tocht en niet te vergeten, de leuke verhalen en mooie foto's. De uitleg van de naam Salamanca vond ik ook weer erg grappig. Dat alles zal ik moeten missen als ik in Ierland ben. Voel me een enorme tut als ik mijn koffertje aan het pakken ben en dan jullie verslag lees. Zal alles moeten inhalen als ik eind mei weer terug zal zijn. Vertrek pas over een week maar het voelt bijna als morgen. Maar mijn expositie is nu voldoende voorbereid, de foto's worden afgedrukt.

Veel lieve groeten en ik zou zeggen: ga zo door! Ik denk aan jullie in het verre westen van Ierland. Pauline
  3. Daatje Tielens:
    29 april 2016
    Wat leuk om de foto's te zien van al die bekende plekken. Ik krijg er heimwee naar. Zijn jullie intussen een beetje af van het regenachtige weer? Ik hoop het wel
  4. Piet van der Krogt:
    30 april 2016
    Beste Jan en Maarten
    Ik kreeg van Rob Margry een link naar jullie reisblog.
    Leuk om jullie avonturen en reis te volgen en de prachtige verhalen.
    Wat zullen jullie genieten van de natuur en al die mooie plaatsen met hun prachtige gebouwen.
    Heel veel succes met de verdere reis en goed weer gewenst.

groetjes Piet
  5. Jochen:
    1 mei 2016
    Jullie zijn echte helden - ik had mij niet voorgesteld dat zo'n tocht fysiek zo'n inspanning zou vergen - chapeau!
    Als ik de foto's zie van Salamanca moet ik onwillekeurig aan de gebouwen van Aleppo denken, die wij zo bewonderd hebben en waarvan mogelijk niet meer veel over is. De Muslimen uit de oude tijd hebben ook tranen vergoten toen zij Spanje ("Aranjuez") moesten opgeven. Straks moeten zij naar Spanje terug om nog wat moskeeën te kunnen bewonderen.
    Die overste Karremans van jullie: is dat echt een oud-militair met dito gevechtservaring?
    Jullie houden zich groots - ik ben vol bewondering! Jochen
  6. Alexandra:
    3 mei 2016
    Leuk om jullie verhalen te lezen! Heb net weer even bijgelezen. Ik had geen internet, omdat ik zelf negen dagen door de Himalaya aan het wandelen was! Heb vaak aan jullie gedacht (vooral bij allerlei vogels die ik niet kende). Veel succes nog bij jullie tocht!